Monday, October 24, 2011

کوفته برنجی



یادمه تازه ازدواج کرده بودم ، به مامانم گفتم یه دستور برای کوفته بده که وا نره و مامان خوشگلم این دستور رو داد و تا حالا هم کوفته های من وا نرفته ..........




گوشت چرخ کرده 300 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
برنج نصف پیمانه
لپه نصف پیمانه
سبزی معطر ( ترخان ، مرزه ، جعفری ، شوید ، تره ، گشنیز)
زرشک  و گردو به مقدار لازم (  آلو و گردو هم عالی میشه ، اینبار من آلو نداشتم اما عکسهای بعدیم که گذاشتم با آلو درست کردم )
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه


ابتدا باید بذاریم برنج و لپه جدا جدا نیم پز شود ، بعد از نیم پز شدن ، با گوشت کوب کمی له کنید ، یک دونه از پیازها را درون گوشتمون رنده ریز میکنیم و برنج و لپه را اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم و سبزی را اضافه کرده به مقداری که سبزی کاملا توش مشهود باشه ، و نمک و فلفل را اضافه کرده و بعد از اینکه خوب مخلوط شد و حسابی ورز میدهیم تا چسبنده شود .



  بعد به اندازه یک نارنگی برداشته ( طبق شکل ) و وسط آنرا با زرشک و گردو پر میکنیم ، و دوباره گردش میکنیم .



برای سس هم یک پیاز باقیمانده را ریز خرد کرده و سرخ کرده و وقتی سبک شد زردچوبه زده و رب را اضافه کرده که بوی خامی رب گرفته شود ، نمک و فلفل هم به اندازه اضافه میکنیم و به اندازه ای آب میریزیم که کوفته ها تا سرش در آب باشند .



  البته قابلمه من بزرگ بود ، می تونید آب را در حدی بریزید که در آخر سس شود  ( که من همین کاررا کردم) اگر خیلی آب بریزید ، سس خیلی آبکی می شود .


وقتی سس به جوش آمد ( توجه کنید شعله گاز کم باشد) قبل از اینکه کوفته ها را درونش بریزیم کمی آبلیمو در سس میریزیم و بعد کوفته ها را آرام درون آب میگذاریم ، تا بجوش بیاد در قابلمه رو نمیذاریم تا کوفته وا نره وقتی آروم آروم جوشید می تونید در قابلمه رو نصفه بگذارید و بگذارید بپزد ، وقت پخت می تونید به سس، غوره هم اضافه کنید خیلی خوشمزه میشه ، اما من اینبار زرشکم اضافه اومد ، به سس اضافه کردم و این هم خیلی خوب شده بود .


این نونهای خوشگلو موشگل هم نون لواش هست که خودم درست کردم ؛ به زودی براتون دستور میذارم

  نوش جان


5 comments:

  1. به به چه کوفته ای...حرف می زنه با آدم. اتفاقا منم می خوام دستور نون تافتون بذارم به زودی. حالا این نونهای دلبر هم تو بذار دستورشو ببینیم چیه! راستی من الان دیدم تو لیست دوستان وبلاگم نبودی. به خدا گیجم..... فکر می کردم ادت کردم. خیلی شرمنده ام. الان گذاشتم وبلاگت رو. بووووووس

    ReplyDelete
  2. الان مسیج من رسید؟؟؟؟ هیچ پیغامی نداد که!؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. پیغامت اومد عزیز دلم ، به زودی دستورش رو میذارم ؛ تو هم دستور تافتون رو بذار که بی صبرانه منتظرم ، تا حالا ندرستیدم :))))

      Delete