Tuesday, October 18, 2011

نان چلا



 این نان خوشمزه رو من از دستور ژولیت جان درست کردم ؛ اینطور که ژولیت عزیز نوشته بودن ، مسیحیهای عزیزمون این نون رو در عید پاک یا کریسمس می پزند و میل میکنند ؛ بسیار طعم ملایم و خوشمزه ای داشت ، اگر یه روز حوصله داشتین ، حتما امتحان کنید ......



 آرد 6 تا 8 پیمانه 
 آب داغ 2 پیمانه
 نمک 1 قاشق غذاخوری
 خمیر مایه 2 و 1/2 قاشق غذاخوری
 تخم مرغ 4 عدد
 عسل 1/2 پیمانه
 روغن مایع 1/4 پیمانه
 کشمش ، کنجد و سیاه دانه به دلخواه
 زعفرون برای جلادادن به دلخواه 



 ابتدا آب و خمیر مایه رو با هم حل میکنیم و میذاریم یه جای گرم برای کمتر از 10 دقیقه .
 توی یک ظرف بزرگ بقیه ی آب رو که داغ هم هست میریزیم و آب و خمیر مایه که به عمل اومده رو بهش اضافه میکنیم و روغن مایع ، عسل ، نمک و تخم مرغها ( 3 عدد ) را اضافه میکنیم و کاملا مخلوط میکنیم ؛ ( یه دونه تخم مرغ رو نگه میداریم برای آخر کار) در این مرحله اگر دوست داشتیم می تونیم کشمش یا سیاه دانه اضافه کنیم .

 6 پیمانه آرد به تدریج به مایه اضافه میکنیم ( یعنی یک پیمانه اضافه میکنیم مخلوط میکنیم و بعد پیمانه ی دیگر )
 بعد در این مرحله روی یک سطح تمیز خمیر رو قرار میدیم و با آرد ورز میدهیم تا خمیر فرم بگیرد ، تقریبا 1-2 پیمانه آرد مورد نیاز است . بیشتر نشود که بعد نان سفت میشود .

 درون یک کاسه روغن مالی شده خمیر را به مدت یک ساعت قرار میدهیم که به قول معروف به عمل بیاد و حجمش دو برابر شود .

 بعد از این زمان و اینکه حجم خمیر دو برابر شد ؛ خمیر را روی یک سطح به دو قسمت تقسیم میکنیم و یک قسمت رو دوباره به دو قسمت ؛ یعنی الان سه قسمت داریم ، قسمت بزرگ را به صورت لوله درمیاریم و در وسط میذاریم و دو قسمت نازکتر را در کنار میذاریم ، بعد هم می بافیم .
 فر را بر روی درجه 180 درجه سانتیگراد روشن میکنیم .
 بر روی سینی فر که یا چرب شده و آرد پاشی شده و یا کاغذ روغنی انداختیم قرار می دهیم و نیم ساعت دیگر در این مرحله استراحت میدهیم .

 بعد از این مدت روش رو با قلم مو از تخم مرغی ( زده شده ) که داشتیم می مالیم و میتونیم توی تخم مرغ زعفرون هم بزنیم و بعد از اینکه تخم مرغ رو زدیم روش رو با کنجد یا سیاه دانه تزئین میکنیم .


 به مدت 45 تا 50 دقیقه در فر قرار می دهیم . وقتی بیرون آوردیم بسیار پف کرده و صدای طبل میدهد .


 باز هم از ژولیت عزیز تشکر میکنم.

No comments:

Post a Comment