Friday, June 29, 2012

ته انداز مرغ و بادنجان



 یک غذای خوشمزه ی بوشهری ، که من از هانی جونم یاد گرفتم و عالی بود ، از اون غذاهاست که رفت تو لیست انتخابهای همیشگیم ؛ ممنون هانی جان عزیزم :)
 اینهم آدرس وبلاگ هانی جان : لذت آشپزی


  موادی که من استفاده کردم :
  ران مرغ 8 عدد 
  بادنجان دلمه ای 2 عدد 
  پیاز یک عدد متوسط 
  نمک و فلفل و زعفران به میزان لازم 
  برنج 2 پیمانه 
  

 مرغها را شسته و سر رون رو با قیچی آشپزخونه جدا کنید( اینکار رو از آقای کفائی عزیز یاد گرفتم و خیلی مرغ رو شیک میکنه :) )
 هانی جان گفته بود که بهتره پوست مرغ رو جدا نکنید که خشک نشه ، دفعه ی اولی که درست کردم جدا نکردم ؛ اما اینبار طبق عادت که مرغ رو پاک میکردم پوستش رو جدا کردم و بعد هم چند دقیقه وایساده بودم و نگاشون میکردم که حالا چیکار کنم ؛ اما خوب نمیتونستم که با چسب بچسبونم که ، بنابراین بدون پوست دست بکار شدم :)


 بادنجونها رو شسته و پوست گرفته و حلقه ای کرده ( به اندازه ی یک سانت حلقه ای کنید) و نمک میزنیم و اجازه میدیم به قول معروف تلخی بادنجون گرفته بشه ، بعد هم میشوریم و با دستمال آشپزخونه خشک میکنیم و در روغن فقط یکطرفش رو سرخ میکنیم و میذاریمشون کنار .
 مرغ رو هم با یک عدد پیاز و کمی آب و زعفران میذاریم تا نیم پز بشه ؛ یه وقت یادتون نره مرغهاتون ولو بشه ها ....

 برنجمون رو آبکش میکنیم ، که حتما بلدین ، بلد نیستین ؟ خوب میگم ، اگر دو پیمانه برنج دارین ، چهار پیمونه آب میریزیم تو قابلمه و میذاریم تا بجوش بیاد ؛ برنج رو هم که از حداقل دو ساعت قبل بانمک فراوون خیسانده ایم ، به آب در حال جوش اضافه میکنیم ؛ برای اینکه برنجمون سفید سفید بشه ؛ چند قطره آبلیمو هم اضافه میکنیم ، اجازه میدیم که بجوشه و آروم با کفگیر یه کوچولو هم میزنیم، یه دونه از برنجها رو تست میکنیم ، اگر نیم پز شده بود ؛ آبکش میکنیم .


 ته ظرفمون رو ( من از ماهیتابه استفاده کردم ، چون اینطوری موقع برگردوند احتمال اینکه ولو بشه کمه) چرب میکنیم و از بادنجونها و مرغهامون یکی در میون می چینیم ، در عکسها هم معلومه ، فقط دقت کنید که بادنجونها رو از طرفی که سرخ نشده می چینیم ، بعد هم دور ماهیتابه رو هم با بادنجون بپوشونید .


 برنج آبکش شده رو روی این موارد ریخته و میذاریم رو حرارت با درجه متوسط تا بخار بده ؛ چون بادنجون فوری می سوزه مثل دم کردن برنجهای دیگه که زیر گاز رو زیاد میکنیم که بخار بده و بعد کمش میکنیم، عمل نمیکنیم و از اول رو حرارت متوسط میذاریم .


  وقتی که بخار داد ، بجای آب روغن از آب مرغی که صاف کرده ایم ، روی برنج میدیم .


  بعد از تقریبا 45 دقیقه پلوی خوشمزه ی ما آمادست ؛ در ظرف مناسب برمیگردونیم و با لذت نوش جان میکنیم .


 ممنون هانی عزیزم از این دستور عالی :))




12 comments:

  1. خانم ببخشید باید فقط یک دونه از برنج ها را تست کنیم که ببینم آماده است واسه آب کش کردن؟ اگه بشه دو دونه اشکال داره خانم ؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. نه دیگه الی گولو فقطططط یه دونه ، آخه برنج کم میاد ،:))))
      هاها ها ها ها از دست تو الی جونم ، کلی خندیدم :)

      Delete
  2. معلومه خوشمزه شده رزی جونم نوش جونتون عزیزم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. قربون دوست جون ؛ جاتون خالی بود :))

      Delete
  3. کلییییییییییییی خندیدم از دستت رزی .... پوست مرغ رو کندی بعد موندی با چسب بچسبونیش :)))))))))))))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره واله هانی جون ، مونده بودم چیکار کنم :))))))

      Delete
  4. دستت درد نکنه رز جان:)
    منم یه غذا مشابه این درست می کنم, که بادمجون نداره. اینم خوشمزه به نظر می رسه باید یه بار امتحان کنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. قربونت لاله جونم ؛ حتما بدرست خیلی خوشمزه میشه ؛ بعد هم دستور غذای خودت رو هم به من یاد بده ، که من بدرستم :)))))))))))

      Delete
  5. به به رز جون والبته هانیه جون معلومه که خیلی عالی میشه...

    ReplyDelete
  6. salam roz jon masalaro baram hal kon man aslan nemitunam rone morgho bokhoram mishe chize digei jaigozinesh kard???merci

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست عزیز ، می تونین با بال مرغ هم درست کنین ، اتفاقا یه غذائی هست که همینطور درست میشه و فقط بال مرغ ته قابلمه میذارن و بهش میگن ارمنی پلو ، شاید به زودی اون رو عکساش رو بذارم ، اگر درست کردین نوششش جونتون :)

      Delete