Wednesday, April 11, 2012

دلمه برنج



 دستور این دلمه ی خوشمزه رو من از خانوم صفای نازنینم یاد گرفتم و بسیار هم خوشمزه بود ؛ اگر حوصله کنید و درست کنید ، لذت خواهید برد .


 برنج 2 پیمانه 
 پیاز یک عدد متوسط
 گوشت 200 گرم 
 لپه 1/2 پیمانه
 نمک ، فلفل و زردچوبه و پودر گشنیز ( شما اگر ادویه دیگه ای داریداستفاده کنید من نداشتم )
 جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری 
  آرد سوخاری به میزان لازم 
 تخم مرغ 2 عدد 


 وقتی که برنجمون رو خیس کردیم ، آبش رو دور میریزیم و دوباره آب ریخته و میذاریم مثل برنج کته آبش کشیده بشه و کاملا بی آب بشه ، من کمی نمک هم ریختم .
 بعد از اینکه آبش کشیده شد ، بذاریم کمی که خنک شد با گوشت کوب له میکنیم تا یکدست شود و ازشون گلولهایی درست کرده و درش رو میذاریم تا گرم بمونه .


 به نظر من اول مایه گوشتی رو درست کنیم بهتره ، منکه اومدم درست کنم دیدم ای دل غافل رب ندارم ؛ تا برم رب بخرم و بیام و مایه گوشتیم حاضر بشه این دلمه های خوشگلم سرد شد و یه کم شکننده شد ، که موقع گذاشتن مایع گوشتی کمی مشکل داشتم ؛ اما شما از تجربه ی من استفاده کنید و مایه گوشتی رو اول درست کنید :))))) یا اصلا می تونین همزمان که گلوله درست میکنید مایه گوشتی رو هم بینش قرار بدین .

این مایه رو من کمی آبکی کردم تا برای سرو زیر دلمه ها بریزم

 برای درست کردن مایه گوشتی هم اول از همه گذاشتم تا لپه بپزه .
 بعد هم همونطور که میدونین من پیاز رو توی گوشت رنده میکنم ، بعد از رنده کردن میذاریم روی گاز روغن ریخته و میذاریم تا پخته بشه و آبش کشیده بشه و بعد هم لپه که پخت رو می ریزیم و تفت می دیم .
 با توجه به اینکه از نداشتن رب من کلی هول شدم و در این مرحله با صنم بدو بدو رفتم رب بخرم ، متاسفانه جعفری رو یادم رفت بریزم توی مایه ؛ انقدر دلم سوخت که نگو ، چون شب قبلش تا دیروقت داشتم می شستم و خرد میکردم و این حرفا ؛ تازه موقع خوردن یادم افتاد ، گفتم این یه رنگ کم داره ، بعد دیدم از پیری و فراموشی ، یادم رفته که جعفری رو بریزم ...
 خلاصه بعد هم تو مایه رب ریخته و ادویه ها رو زده و آماده میشه برای گذاشتن لای دلمه هامون .


 یه کاسه آب و تخم مرغ های زده شده و پودر سوخاری رو دم دست میذاریم .  


 دستهامون رو خیس میکنیم و دلمه ها رو بینشون رو باز کرده و از مایع گوشتی داخلش میذاریم و بعد در تخم مرغ و بعد در پودر سوخاری می غلطونیم ، من داخل پودر سوخاری کمی هم نمک ریختم .


 داخل ظرف گودی روغن ریخته و دلمه هامون رو سرخ میکنیم . مطمئن باشین که اصلا چرب نمیشه و روغن زیادی به خودش نمیگیره .


  من تصمیم داشتم که پیاز داغ فراوون سرخ کنم و دلمه های خوشگلم رو بچینم روش ، اما مایع گوشتیم اضافه اومد و دلمه ها رو روی اون سرو کرد. 


 باز هم از خانوم صفای نازنینم تشکر میکنم برای یاد دادن یک غذای بسیار شیک و خوشمزه ، ممنونم :))))))))))


4 comments:

  1. خیلی خوشمزه ست رزی من...می دونم...مرسی گلم

    ReplyDelete
  2. قربون محبتت ؛ جات خالی ؛ آره ما هم خیلی دوست داشتیم :)))

    ReplyDelete
  3. rozi jon podre sokhari ia arde sokhari?man ard sokhari daram mishe?

    ReplyDelete