Saturday, May 30, 2015

بادمجان کباب



 خواننده های قدیمی من ، می دونن که هر جا که بادمجون باشه ، من همون دوروبرا هستم و تا اون غذا رو درست نکنم ول کن معامله نیستم.


 حکایت همین بادمجون کبابهای خوشمزه ای هست که عارفه جان دستورش رو گذاشت و از اون روز مگه ول کن بودم ، تا مرحله ی تهیه سبزی انجام شد ، درنگ نکردم و درستش کردم و جای شما خالی در کنار خانواده و برادر شوهر و جاری جان حسابی از خوردنش لذت بردیم :))))


 از عارفه ی عزیزم هم بابت دستورش تشکر میکنم.


 بادمجان دلمه ای 4 عدد 
 سبزی شامل : تره ، گشنیز ، جعفری ، نعنا ، چوچاق و پونه 1 کیلو
 سیر ریز خردشده 5 تا 6 حبه
 پیاز متوسط ریز خردشده 2 عدد
 گردو آسیاب شده 300 گرم ( دقت کنید زیاد آسیاب نکنین که روغن پس نده)
 گوجه فرنگی حلقه شده 2 عدد متوسط ( البته من از گوجه گیلاسی استفاده کردم)
 فلفل دلمه متوسط خرد شده 1 عدد
 رب انار به میزان لازم ( بسته به غلظت و ترشی رب )
 آب لیمو تازه ، یا آب نارنج یا آبغوره  بسته به ذائقه (من از آبغوره استفاده کردم)
 رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
 نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم


 روش تهیه ی سبزی درست مثل مرغ شکم پر مازندرانی هست که می تونید دستورش رو اینجا ببینین . حالا من باز توضیح میدم :))
 تمام سبزیجات را شسته و میذاریم آبش کشیده شود. اگر چوچاق ندارین مسئله ای نیست می تونین از نعنای بیشتری و یا سبزی معطر دیگه ای استفاده کنید ، اگر هم سبزی خشک دارین هم می تونید جایگزین کنید.


 سبزیها را ریز خرد میکنیم ، در تابه ی مناسب و گودی بر روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آبش تبخیر شود و بعد روغن را همراه سیر و پیاز اضافه میکنیم و سرخ میکنیم ، کمی که تفت خورد ، گردو را اضافه میکنیم ، مخلوط کرده و بعد رب انار را همراه نمک و فلفل اضافه میکنیم ، در حد یکدست شدن مخلوط میکنیم و بعد حرارت را خاموش میکنیم. اگر دوست داشتین که برای فریزر بسته بندی کنید در این مرحله بعد از خنک شدن می تونید فریزری کنید.
 بادمجانها را شسته و پوست میگیریم ، سعی کنید که سر بادمجان را نزنید تا به قول معروف زمان پخت وا نره . سپس وسط بادمجان را با چاقوی تیزی برش می دهیم.
 بادمجانها را به نمک و زردچوبه آغشته میکنیم و در روغن سرخ میکنیم.


 بعد از خنک شدن بادمجانهای سرخ شده ، داخلش را با سبزی پر میکنیم. داخل قابلمه ی مناسبی قرار داده ، روی آن گوجه حلقه شده و یا گوجه گیلاسی قرار دهید . 


 بقیه گوجه ها و فلفل دلمه ها را کنار بادمجانها می چینیم .


 رب گوجه و آبغوره و نمک و فلفل و کمی از سبزی آماده شده را کامل با هم مخلوط میکنیم و سس حاضر شده را کنار بادمجونها ریخته و قابلمه رو روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد و سس به غلظت مناسبی برسد.


 خیلی خوشمزه بود ، من با برنج سرو کردم ، البته اون شب مرغ شکم پر هم درست کرده بودم که دستورش رو باز از عارفه جان گرفتم ، در پست بعدی مرغ شکم پر رو هم میذارم ، خلاصه اون شب ما ترکیدیم از بس خوردیم ، حالا یه شب که هزار شب نمیشه :)))


 عارفه ی عزیزم ممنون از دستورت :))


 نوش جان


10 comments:

  1. حرف بادمجون که دست و پام شل میشه
    همه جوره خوشمزه اس این لامصّب
    نوش جون

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره والا همه جوره خوشمزست :))

      Delete
  2. وای ی ی ی من هلاک این غذام
    البته ما همون بادمجان شکم پر بهش میگیم
    هر بار که تهیه میکنم مثل این بچهها باید با انگشت ی تیکه از اون مواد وسطش رو بر دارم و به قول شمالی ها کله سر خوری کنم :))))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. خیلی خوشمزست ، من برای بار اول بود که میخوردم ، عارفه جان به نام بادمجان کباب گذاشته بود که منم به همین نام گذاشتم ، اون کله سرخوریت رو قربون :)))

      Delete
  3. به به ، منم عاشق بادمجونم و بادمجون شکم پر زیاد درست می کنم ولی با این سبزی ها تا به حال درست نکردم ،خیلی خوشمزه به نپر میاد ، دستتون درد نکنه و نوش جون همگی باشه دست عارفه جون هم برای دستورش درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. جات خالی عزیزم ، با این سبزیها هم خوشمزه میشه ، شمالیه شمالی ، فرصت کردی درست کن ، میدونم خوشت میاد :))

      Delete
  4. رز عزیزم دستت درد نکنه بوی عطرغذاهای شمال اینجاست .....چقدر عالی و خوشگل شده و حتما خیلی خوشمزه ...♥ منم که میدونی از عاشقان سرسخت این گیاه بادمجانم حتما درست میکنم چون سبزیهاشو دارم تابستون که رفته بودیم نوشهر خونه خواهرم انواع شو تونستم بخرم و خشک کنم ......نوش جونتون ♥ ♥ ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. پس سلیقمون یکیه و از عشاق بادمجون هستیم ، امیدوارم تا الان درست کرده باشین و لذت برده باشین ، به هرحال جای شما بسی خالی صفا جون عزیزم:**

      Delete
  5. وای بر من نوش جونتون باشه قیافشو دیدم دهنم پر اب شد
    دست هر دو دردنکنه

    ReplyDelete